- De Delftse maker van duurzame doodskisten Loop Biotech heeft woensdag 2 miljoen euro opgehaald via crowdfunding.
- Ruim duizend particulieren steken geld in de startup in ruil voor aandelen. Ook twee grote bedrijven doen mee aan de financieringsronde.
- De startup wil onder meer de internationale markt op met de innovatieve doodskist.
- Lees ook: Nederland blijkt een perfect land te zijn voor sociale bedrijven, die winst niet centraal stellen: ‘Ik ben een ondernemende activist die wél met geld te maken heeft’
De Delftse startup Loop Biotech heeft woensdag het doel bereikt om 2 miljoen euro aan financiering op te halen via crowdfunding. Het geld is afkomstig van ruim duizend particulieren, die er aandelencertificaten in het bedrijf voor terugkrijgen.
Loop Biotech produceert doodskisten en urnen gemaakt van mycelium, het wortelnetwerk van paddenstoelen, waardoor zowel de kist als de urn in 45 dagen volledig opgenomen kunnen worden in de natuur. “Als je dood gaat, vervuil je de aarde niet, maar kun je iets goeds doen”, zegt de 30-jarige oprichter en CEO Bob Hendrikx tegen Business Insider Nederland.
Ook twee bedrijven doen mee aan de geldronde. Het Limburgse mechanisatieconcern Limbraco International en de Zuid-Hollandse impactinvesteerder Orange Wings Investments leggen in totaal 300.000 euro in.
Limbraco International investeert voor het eerst in de startup. Loop Biotech haalde bij Orange Wings Investments al eens eerder 1 miljoen euro op. Ook kreeg het bedrijf al eens 1 miljoen euro aan investeringen van ondernemer Pieter Schoen en Shawn Harris, via televisieprogramma Dragon’s Den.
Loop Biotech wil internationaal uitbreiden met innovatieve doodskist
Hendrikx stelt het geld te willen gebruiken om op te schalen, onder meer over de grens. Het bedrijf verkocht in Nederland al zo'n duizend kisten aan particulieren, onder meer door in het assortiment van uitvaartverzekeraar DELA te belanden.
Ook in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk levert de startup weleens een bestelling.
Daar mag nu de turbo op, wat Hendrikx betreft. Hij stelt een internationale verkoopmanager te willen aannemen, die zich gaat richten op "heel Noordwest-Europa en Scandinavië". Een nieuwe Nederlandse verkoopmanager zal daarnaast de Nederlandse verkoop een extra zwengel geven.
Ook kijkt de startup voorzichtig richting de Verenigde Staten, waar Hendrikx kansen ziet voor zijn bedrijf. "We richten ons op stedelijke gebieden met een hoge dichtheid aan natuurbewuste mensen."
Ook wil Hendrikx een deel van het groeigeld steken in de aanschaf van nieuwe machines voor zijn 1.200 vierkante meter tellende fabriek, waarmee het bedrijf zetelt op het campusterrein van de TU Delft. Zijn startup lijdt nog verlies vanwege hoge productiekosten, maar door te investeren in onder meer automatisering en klimaatkamers verwacht Hendrikx zijn productiekosten omlaag te kunnen brengen.
Dit betekent overigens niet dat de kisten voor consumenten goedkoper worden, zegt de ondernemer desgevraagd. De kisten kosten 1.125 euro per stuk. Hendrikx, lachend: "Veel mensen die onze fabriek bezoeken, zeggen: dat kán toch niet voor die prijs? Dan zeggen wij: dat klopt, daarom zijn we ook voor deze investering gegaan."
Loop Biotech bood bij de huidige financieringsronde aandelen aan voor 87,50 euro per stuk. Zijn bedrijf is na de investering 12 miljoen euro waard, stelt Hendrikx. Door de nieuwe investeringsronde geeft de startup ruim 16 procent zijn aandelen uit handen. Wel stelt Hendrikx nog een meerderheid van de aandelen in zijn bedrijf te bezitten.
De ruim duizend particulieren die geld staken in Loop Biotech, krijgen daar aandelencertificaten voor terug, die ondergebracht zijn bij een aparte stichting. Particulieren konden vanaf 250 euro inleggen. De certificaten geven de particuliere beleggers overigens geen stemrecht in de startup, zegt Hendrikx desgevraagd. "Met meer dan duizend mensen zou zoiets niet te doen zijn."
'Gebrek aan interesse investeerders niet de reden voor crowdfunding'
Wanneer startups bij hun achterban crowdfunding ophalen voor de groei van hun bedrijf, is dat soms een teken dat professionele investeerders er geen brood meer in zien.
Zo deed de inmiddels doorgestarte verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot vorig jaar een reeks crowdfundingsrondes, om vervolgens failliet te gaan. Een gebrek aan interesse uit de professionele investeringsbranche is niet de reden dat Loop Biotech aan crowdfunding is gegaan, zegt Hendrikx na vragen van Business Insider Nederland hierover.
Hij wijst er nog eens op dat er ook een investeerder en bedrijf aan de geldronde meedoen. "We kozen bewust voor crowdfunding omdat we extra binding willen hebben met mensen. We willen open gesprekken met ze aangaan en hopen van ze te leren. We krijgen nu al superveel tips van ze, dat is nice."
Zijn bedrijf heeft de afgelopen jaren dan ook geen afgeketste geldrondes bij durfinvesteerders meegemaakt, geeft Hendrikx desgevraagd aan. Veel startups ondervonden deze problemen wel, omdat geldschieters door economische onzekerheid hand op de knip hielden - al lijkt het tij voorzichtig te keren.
Het is de bedoeling dat de duizend particuliere investeerders in Loop Biotech binnen vier tot zes jaar hun aandelencertificaten laten uitbetalen, zegt de ondernemer, al kan dat ook eerder. "Vier tot zes jaar is een realistische termijn voor een rendement."
Loop Biotech wil binnen twee jaar break-even draaien, zegt Hendrikx tegen Business Insider Nederland. Tegen die tijd wil het bedrijf mogelijk weer op zoek gaan naar nieuw groeigeld. "Dat zou van zakelijke investeerders kunnen komen, maar een bancaire lening is ook een optie."